یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: مشکل کمبود ایران‌چک‌های بانک مرکزی در شعب بانک‌ها همچنان ادامه دارد.

با وجود آنکه توزیع ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی در شعب بانک‌ها از این هفته آغاز شده و بنابر وعده بانک مرکزی، مشکلات کمبود ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی نیز تقریباً رفع شده، اما مشکلی که شهروندان با آن مواجهند، خودداری شعب از ارائه ایران‌چک و اسکناس در مبالغ بالاست.

در روزهای اخیر، شعب بانک‌های مختلف به فراخور میل خود، سقف خاصی را برای عرضه ایران‌چک و اسکناس در نظر گرفته‌اند و به مشتریان متقاضی مبالغ بالا اعلام می‌کنند که صرفاً می‌توانند به آنها چک رمزدار عرضه کنند.

مسئولان شعب، عمدتاً علت این تصمیم را جمع شدن چک‌پول‌های بانک‌ها و عرضه ناکافی ایران‌چک‌های بانک مرکزی عنوان می‌کنند. این در حالی است که بانک مرکزی در روزهای اخیر اقدام به توزیع گسترده ایران‌چک‌ها کرده است.

به گزارش خبرنگار ما، به‌عنوان مثال، شعبه‌ای از یک بانک در بلوار آفریقا در روزهای اخیر از ارائه اسکناس یا چک‌پول بیش از ۳ میلیون تومان به مشتریان خودداری می‌کند و مشتریانی که مبالغی بالاتر از ۳ میلیون تومان می‌خواهند باید از چک رمزدار استفاده کنند.

بنابر دستورالعمل بانک مرکزی، عرضه ایران‌چک‌ها و چک‌پول‌های سایر بانک‌ها از هفته گذشته در شعب بانک‌ها ممنوع شده و شعب فقط مجاز به عرضه ایران‌چک‌های بانک مرکزی هستند.

عرضه ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی از شنبه هفته پیش در شعب به‌طور محدود آغاز شد. از شنبه این هفته هم توزیع ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی بانک مرکزی البته به‌صورت محدود آغاز شد و قرار است توزیع آنها با پشتیبانی بانک مرکزی، روز به روز گسترش یابد.

هدف بانک مرکزی از عرضه ایران‌چک‌های جدید، اعمال انضباط پولی و مدیریت کاراتر حجم نقدینگی و تسهیل در مبادلات روزمره مردم است.

گفتنی است، ایران‌چک‌های جدید برخلاف نامشان فعلاً کارکرد اسکناس را دارند و مردم می‌توانند همچون اسکناس به تبادل آنها بپردازند.

بانک‌ها نیز صرفاً ایران‌چک‌هایی را که به دلایلی همچون فرسودگی‌، پشت‌نویسی‌های مکرر و... امکان استفاده مجدد از آنها وجود ندارد و یا مورد پذیرش مشتریان نیست، از جریان گردش وجوه خارج می‌کنند و برای جایگزینی با ایران‌چک جدید و یا دریافت وجه معادل آن، به بانک مرکزی ارسال می‌کنند.

بدیهی است ابطال آنها توسط بانک مرکزی انجام خواهد شد، لذا گردش مجدد ایران‌چک مجاز است.  طبق دستورالعمل بانک مرکزی، شعب بانک‌ها باید صرفاً در نوبت نخست نسبت به ممهور نمودن ایران‌چک به مهر شعبه اقدام کنند و در دفعات بعد، نیازی به درج مهر شعبه و تاریخ روی آنها نیست؛

به‌عبارت دیگر کارکرد ایران‌چک بانک‌مرکزی بین مردم و در روابط مردم و بانک‌ها مشابه گردش اسکناس خواهد بود. در گوشه سمت راست ایران‌چک‌های ۱۰۰ ‌هزار تومانی بانک مرکزی، رقم ۱۰۰ ‌نوشته شده که در واقع آماده‌سازی جامعه برای عرضه اسکناس‌های درشت و یا حذف چند صفر از واحد پول ملی تلقی می‌شود.

سکه‌های‌ ۲.۵ و ۵ بهار آزادی امسال به بازار می‌آید

مدیر سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از ورود سکه‌های ۲.۵ بهار و ۵ بهار آزادی تا پایان سال‌جاری به بازار کشور خبر داد. به گزارش فارس، مجید صنیعی آبادی با بیان این مطلب اظهار داشت: وزن این سکه‌ها دقیقاً معادل ۲.۵ و ۵ برابر سکه‌های تمام بهار است که در بازار رواج دارد.

مدیر سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی تاکید کرد: از نظر بانک مرکزی تفاوت قیمت سکه‌های طلا به‌علت تفاوت در سال ضرب آنها موجه نیست.

وی با بیان اینکه سکه‌های ۱۰۰ تومانی نیز در سه ماهه چهارم سال‌جاری وارد بازار می‌شوند، گفت: کارشناسان بانک مرکزی همچنین درصدد ارائه پیشنهاد ضرب سکه ۲۰۰ تومانی هستند.

کد خبر 61491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز